cdaily

  • ۰
  • ۰

مقاله درمورد: اسلام

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 15

اسلام

اسلام‌، به‌ عنوان‌ یکی‌ از مترقی‌ترین‌ دین‌های‌ الهی‌، از چنان‌ استحکام‌ و قوام‌ ساختاریافته‌ای‌ برخوردار است‌ که‌ از سوی‌ نخبگان‌ و بزرگان‌ دانش‌هایی‌ مانند مردم‌شناسی‌، دین‌شناسی‌، جامعه‌شناسی‌ و سایر مظاهر فرهنگ‌ کنونی‌ بشری‌، به‌ عنوان‌ یک‌ تمدن‌ کامل‌ و مستقل‌ شناخته‌ می‌شود؛ تمدنی‌ که‌ حتی‌ بزرگ‌ترین‌ فیلسوفان‌ جهان‌، و به‌طور انحصاری‌ فلاسفه‌ی‌ غربی‌، بر آن‌ صحه‌ گذاشته‌اند، چنان‌ که‌ هگل‌ از فرهنگ‌ اسلامی‌ به‌ عنوان‌ تمدن‌ اسلامی‌ یاد می‌کند و معتقد است‌ فرهنگ‌ اسلام‌ به‌ همراه‌ تمدن‌هایی‌ مانند ایران‌، مصر، چین‌، روم‌ و یونان‌ در برهه‌ای‌ از تاریخ‌، عروس‌ تمدن‌ جهان‌ بوده‌ و اینک‌ این‌ مقام‌ را به‌ تمدن‌ مغرب‌زمین‌ سپرده‌ و خود بازنشسته‌ شده‌ است‌. به‌ تعبیر هگل‌، اکنون‌ این‌ تمدن‌ غرب‌ است‌ که‌ مقام‌ غرورآفرین‌ «عروس‌ تمدن‌های‌ جهان‌» را داراست‌ و سایر تمدن‌ها ناگزیر پیر و فرتوت‌ و ازکارافتاده‌ تلقی‌ می‌شوند! گفتن‌ ندارد که‌ به‌ پیروی‌ از هگل‌، جمع‌ دیگری‌ از فیلسوفان‌ مغرب‌زمین‌ و حتی‌ برخی‌ از فیلسوفان‌ شرقی‌ و متأسفانه‌ حتی‌ مسلمان‌ نیز بر این‌ باور هگل‌ مهر تأیید زده‌ و به‌ حقانیت‌ و برتری‌ تمدن‌ غربی‌ گردن‌ نهاده‌اند.این‌ باور بی‌تردید فاقد اعتبار است‌. اما چون‌ بحث‌ آن‌ به‌ فرصت‌ مستقل‌ دیگری‌ نیاز دارد، بناچار از آن‌ در می‌گذریم‌ و تنها موضوع‌ این‌ مقاله‌ را مورد بحث‌ قرار می‌دهیم‌. اما اجمالاً همین‌قدر می‌توان‌ گفت‌ که‌ چگونه‌ می‌توان‌ در همه‌ی‌ موارد، به‌ پلورالیسم‌ اعتقاد داشت‌ و در هر زمینه‌ای‌ از معارف‌ و مواریث‌ بشری‌، قائل‌ به‌ چندگانگی‌ بود و به‌ سلیقه‌ها و عقاید مختلف‌ احترام‌ گذاشت‌، اما فقط‌ و فقط‌ در زمینه‌ی‌ تمدن‌، همه‌ی‌ تمدن‌های‌ بشری‌ را مردود شمرد و برخلاف‌ جان‌سپاری‌ نسبت‌ به‌ پلورالیسم‌، دراین‌ خصوص‌، استثنائاً تمدن‌ غربی‌ را انحصاراً به‌ رسمیت‌ شناخت‌؟! همچنان‌ که‌ پژوهش‌های‌ مردم‌شناسان‌ و جامعه‌شناسان‌ تأیید می‌کند، هر ملتی‌ دارای‌ فرهنگی‌ است‌ که‌ تنها به‌ آن‌ ملت‌ تعلق‌ دارد و از طرفی‌ تعداد ملت‌ها هم‌ بسیار زیاد است‌. بنابراین‌، همان‌گونه‌ که‌ نژاد بشر گوناگون‌ است‌، پس‌ کفه‌ی‌ منطق‌ باید به‌ سود این‌ تمدن‌های‌ گوناگون‌ نیز سنگین‌تر باشد؛ ولی‌ گویا در این‌ یک‌ زمینه‌، منطق‌ چندان‌ بهایی‌ ندارد.به‌هرروی‌، تمدن‌ اسلامی‌ اهمیت‌ زیادی‌ برای‌ موسیقی‌ قائل‌ است‌. از این‌ نظر می‌توان‌ برخورد اسلام‌ با موسیقی‌ را همانند برخورد سایر تمدن‌ها ارزیابی‌ کرد. اما در این‌ میان‌ یک‌ تفاوت‌ عمده‌ وجود دارد که‌ بی‌هیچ‌گونه‌ شک‌ و تردیدی‌ برتری‌ فرهنگی‌ اسلام‌ را در این‌ زمینه‌ به‌ اثبات‌ می‌رساند: سایر تمدن‌ها فقط‌ در این‌ مورد که‌ باید به‌ موسیقی‌ بها داد و از موسیقی‌ خوب‌ و اندیشمندانه‌ دفاع‌ کرد سخن‌ گفته‌اند، در حالی‌ که‌ اسلام‌ علاوه‌ بر اهمیت‌قائل‌شدن‌ برای‌ این‌ هنر، درعین‌حال‌ همگان‌ را به‌ استقبال‌ از موسیقی‌ خوب‌ و ارزشمند دعوت‌ می‌کند و از مسلمانان‌ می‌خواهد که‌ هرگز به‌ موسیقی‌ بی‌ارزش‌ و مبتذل‌ گوش‌ فراندهند. بنابراین‌، اسلام‌ اساساً شنیدن‌ موسیقی‌ مبتذل‌ را حرام‌ دانسته‌ است‌ تا هیچ‌ مسلمانی‌ دیگر نتواند حتی‌ تفننی‌ به‌ این‌ نوع‌ موسیقی‌ که‌ اسلام‌ آن‌ را با صفت‌ لهوولعب‌ شناسایی‌ کرده‌ است‌، گوش‌ فرادهد. این‌ منع‌ اجباری‌ اختصاصاً به‌ فرهنگ‌ اسلامی‌ تعلق‌ دارد و ثابت‌ می‌کند که‌ یک‌ مسلمان‌ جز این‌که‌ به‌ سوی‌ تکامل‌ گام‌ بردارد، هیچ‌ راه‌ دیگری‌ ندارد. درحالی‌ که‌ فرهنگ‌های‌ دیگر با این‌که‌ ممکن‌ است‌ موسیقی‌ بی‌ارزش‌ را نپسندند، ولی‌ هیچ‌گونه‌ اجباری‌ برای‌ دوری‌جستن‌ از آن‌ در نظر نگرفته‌اند. پیروان‌ این‌ فرهنگ‌ها مختارند که‌ خوب‌ یا بد باشند، اما اسلام‌، مسلمانان‌ را فقط‌ برای‌ به‌تکامل‌رسیدن‌ و عالی‌بودن‌ آزاد می‌گذارد! راه‌ بدبودن‌، در هر زمینه‌ای‌ از جمله‌ موسیقی‌، در فرهنگ‌ اسلامی‌ مسدود است‌.اکنون‌ اگر بخواهیم‌ جایگاه‌ حقیقی‌ موسیقی‌ را در جهان‌ اسلام‌ مشخص‌ کرده‌، مورد بررسی‌ قرار دهیم‌، ضرورتاً باید همه‌ی‌ زیرمجموعه‌های‌ شناخته‌شده‌ در فرهنگ‌ اسلامی‌ را مبنا قرار دهیم‌ و در خصوص‌ شاکله‌های‌ آن‌ پژوهش‌ کنیم‌. اولین‌ تقسیم‌بندی‌ حقیقی‌ که‌ سایر جزئیات‌ و ممیزه‌ها را تحت‌الشعاع‌ قرار می‌دهد، تقسیم‌بندی‌ دوگانه‌ی‌ شریعت‌ و طریقت‌ است‌. گفتن‌ ندارد که‌ شریعت‌ و طریقت‌ از هم‌ جدا نیستند و تنها به‌ طور پیوسته‌ و به‌ صورت‌ مجموع‌ به‌ ظهور و بروز می‌رسند. اما روشن‌ است‌ که‌ هر یک‌ صاحب‌ ویژگی‌هایی‌ است‌ که‌ جدا از دیگری‌، به‌ رسمیت‌ شناخته‌ می‌شود.آن‌چه‌ عموماً در باور جامعه‌ی‌ اسلامی‌ حاکمیت‌ دارد، این‌ است‌ که‌ طریقت‌ اسلامی‌ بسیار آشکار به‌ موسیقی‌ اهمیت‌ می‌دهد و به‌ عنوان‌ رکن‌ مهمی‌ از رئوس‌ طریقت‌، روی‌ آن‌ حساب‌ می‌کند. در این‌ باور عمومی‌، چنین‌ تلقی‌ می‌شود که‌ شریعت‌ اسلامی‌ چندان‌ اهمیتی‌ برای‌ موسیقی‌ قائل‌ نیست‌ و حتی‌ به‌قوت‌ آن‌ را نفی‌ می‌کند. این‌ پندار شاید از آن‌جا ناشی‌ می‌شود که‌ افتاء در خصوص‌ منع‌ موسیقی‌ میان‌ همه‌ی‌ بزرگان‌ اهل‌ شریعت‌ و اهل‌ فتوا عمومیت‌ دارد. درحالی‌ که‌ ظاهراً اهل‌ طریقت‌ و بزرگان‌ عرفانی‌ هیچ‌ سخن‌ مشهور و آشکاری‌ در رد موسیقی‌ ندارند و حتی‌ به‌نوعی‌ در تأیید و اشاعه‌ی‌ آن‌ نیز کوشیده‌اند. این‌ پندار البته‌ کاملاً مصداق‌ دارد. امّا بخش‌ واقع‌بین‌ جوامع‌ اسلامی‌ می‌دانند که‌ عکس‌ آن‌ نیز مورد اشاره‌ قرار گرفته‌ است‌؛ یعنی‌ اهل‌ شریعت‌ بر اهمیت‌ و ارزش‌ موسیقی‌ صحّه‌ گذاشته‌ و اهل‌ طریقت‌ آرا و اقوال‌ آشکاری‌ را در ردّ و ذمّ آن‌ بر زبان‌ آورده‌اند.اگر جایگاه‌ موسیقی‌ در طریقت‌ و شریعت‌ مشخص‌ شود، روشن‌ است‌ که‌ به‌ طریق‌ اولی‌ جایگاه‌ آن‌ در کل‌ جهان‌ اسلام‌ شناخته‌ خواهد شد، زیرا فرهنگ‌ اسلامی‌ چیزی‌ جز مجموعه‌ی‌ طریقت‌ و شریعت‌ اسلامی‌ نیست‌.به‌ دلیل‌ اشتهار بیش‌تر ــ که‌ فقط‌ به‌ ظواهر مربوط‌ می‌شود و در اصل‌ هیچ‌ تفاوتی‌ نیست‌ ــ به‌ طریقت‌ اسلامی‌ در این‌ زمینه‌ تقدم‌ داده‌ می‌شود؛ هرچند آراء بزرگان‌ طریقت‌ در ذم‌ و نکوهش‌ موسیقی‌ نیز به‌موقع‌ و در زمان‌ مقتضی‌ مورد اشاره‌ قرار خواهد گرفت‌.یکی‌ از کاربردهای‌ موسیقی‌ در طریقت‌ به‌ مراسمی‌ اختصاص‌ دارد که‌ سماع‌ نامیده‌ می‌شود. در باب‌ سماع‌ و شرایط‌ و آداب‌ و رسوم‌ آن‌ مطالب‌ بسیاری‌ به‌ تفصیل‌ و اشباع‌ در متون‌ کهن‌ عرفانی‌ آمده‌ است‌، چندان‌ که‌ می‌توان‌ مجموعه‌ی‌ فصول‌ مربوط‌ به‌ سماع‌ در این‌ متون‌ را یک‌جا گردآوری‌ و در کتاب‌ مستقلی‌ منتشر کرد (مانند کتاب‌ سماع‌ در تصوف‌ تألیف‌ دکتر اسماعیل‌ حاکمی‌، چاپ‌ مؤسسه‌ی‌ انتشارات‌ و چاپ‌ دانشگاه‌ تهران‌، 1359).مسلم‌ است‌ که‌ مقصود عرفا از سماع‌ همان‌ مبحث‌ موسیقی‌ است‌ که‌ در زبان‌ عربی‌ از آن‌ با عنوان‌ «غنا» یاد می‌شود و در فارسی‌ به‌ آن‌ موسیقی‌ می‌گویند. بنابراین‌، هرگونه‌ کارکرد و سودمندی‌ ویژه‌ای‌ که‌ از مبحث‌ سماع‌ نصیب‌ اهل‌ طریقت‌ شود، درواقع‌، عملکردی‌ است‌ که‌ موسیقی‌ را در بر می‌گیرد.همه‌ می‌دانند که‌ برای‌ رسیدن‌ به‌ تکامل‌ شروطی‌ لازم‌ است‌ که‌ برای‌ دستیابی‌ به‌ آن‌ها باید تلاش‌ کرد، سلوکی‌ را پیمود و زحمتی‌ را متحمل‌ شد. یک‌ رباعی‌ از شیخ‌ فریدالدین‌ عطار نیشابوری‌ که‌ شرح‌حال‌ بسیاری‌ از عرفا را در کتاب‌ تذکرة‌ الاولیا آورده‌ و سایر وارده‌های‌ غیبی‌ و عرفانی‌ را نیز در کتاب‌های‌ دیگر خویش‌ لحاظ‌ کرده‌ است‌، مؤدی‌ حقایق‌ بسیاری‌ در این‌ زمینه‌ است‌:گر مرد رهی‌، میان‌ خون‌ باید رفت‌ ازپای‌فتاده‌، سرنگون‌ باید رفت‌تو پای‌ به‌ راه‌ در نه‌ و هیچ‌ مپرس‌ خود، راه‌ بگویدت‌ که‌ چون‌ باید رفت‌چرا عطار می‌گوید «میان‌ خون‌ باید رفت‌»؟ چرا تأکید می‌کند که‌ «ازپای‌فتاده‌، سرنگون‌ باید رفت‌»؟ و چرا این‌ شرط‌ را می‌گذارد که‌ اگر «مرد رهی‌» می‌توانی‌ این‌ راه‌ را بپیمایی‌؟ پاسخ‌ روشن‌ است‌: او می‌خواهد نشان‌ دهد که‌ هر کسی‌ توانایی‌ پیمودن‌ این‌ راه‌ توان‌فرسا را ندارد و فقط‌ کسانی‌ که‌ اهل‌ مجاهده‌ باشند از این‌ توانایی‌ برخوردارند. پس‌ چون‌ این‌ راه‌ بسی‌ طاقت‌فرسا و به‌ دور از دسترسی‌ «اهل‌ کام‌ و ناز» است‌، باید وسایلی‌ برای‌ کمک‌ به‌ ره‌پو فراهم‌ آورد تا بتواند این‌ سختی‌ را تحمل‌ کند، چرا که‌ به‌ فرموده‌ی‌ حضرت‌ لسان‌الغیب‌:









سایر محصولات :
مقاله درمورد: اسلام

مقاله درمورد: اسلام ...

تحقیق در مورد نحوه انتخاب یک اسکنر 11 ص

تحقیق در مورد نحوه انتخاب...

مقاله درمورد اسلام 15 ص

مقاله درمورد اسلام 15 ص...

پاورپوینت درباره رهیافت های کمی به مدیریت

پاورپوینت درباره رهیافت های کمی...

مقاله درمورد اسکارنی میر

مقاله درمورد اسکارنی میر...

تحقیق در مورد ناهنجاری های رفتاری کودکان 59 ص

تحقیق در مورد ناهنجاری های رفتاری کودکان...

دانلود فایل فلش فارسی HTC Desire 600 – 606w Dual Simرام فارسی

دانلود فایل فلش...

مقاله درمورد اعتیاد

مقاله درمورد اعتیاد...

مقاله درمورد اصول کنترل و تنظیم بودجه دولتی

مقاله درمورد اصول...

مقاله درمورد افرینش انسان

مقاله درمورد افرینش انسان...

پاورپوینت درباره رهیافتهای مدیریت در سازمان و مدیریت علمی

پاورپوینت درباره رهیافتهای...

تحقیق در مورد نانو

تحقیق در مورد نانو...

مقاله درمورد اعتماد به نفس و راههای افزایش آن در دانش آموزان

مقاله درمورد اعتماد به...

مقاله درمورد افت تحصیلی

مقاله درمورد افت تحصیلی...

تحقیق در مورد ناهنجاری اجتماعی در مدارس دخترانه

تحقیق در مورد...

مقاله درمورد افت تحصیلی در ریاضی

مقاله درمورد افت...

پاورپوینت درباره رهبری

پاورپوینت درباره رهبری...

مقاله درمورد اسکلت بدن انسان

مقاله درمورد اسکلت...

تحقیق در مورد نانو کامل

تحقیق در مورد نانو کامل...

پاورپوینت درباره جنین در رحم

پاورپوینت درباره جنین در رحم...

تحقیق در مورد نانو سیلور

تحقیق در مورد نانو سیلور...

تحقیق در مورد ناصر خسرو 9 ص

تحقیق در مورد...

پاورپوینت درباره جو اتمسفر

پاورپوینت درباره جو اتمسفر...

تحقیق در مورد ناشنوایی و کم شنوایی

تحقیق در مورد...

پاورپوینت درباره جهانی شدن فرهنگ و واکنش های فرهنگی

پاورپوینت درباره جهانی شدن فرهنگ و...

تحقیق در مورد ناشنوایی و کم شنوایی 43 ص

تحقیق در مورد ناشنوایی...

تحقیق در مورد نارسایی و موانع استقرار 25 ص

تحقیق در مورد نارسایی و موانع استقرار...

پاورپوینت درباره جهانی شدن اسلام

پاورپوینت درباره جهانی شدن اسلام...

دانلود تحقیق چگونگی علاقه مندی دانش آموزان به درس تاریخ word

دانلود تحقیق ...

تحقیق در مورد ناخن جویدن کودکان 21 ص

تحقیق در مورد ناخن...

پاورپوینت درباره جستجوی خصمانه

پاورپوینت درباره جستجوی خصمانه...

تحقیق در مورد ناتوانایی های یادگیری 10ص

تحقیق در مورد ناتوانایی...

تحقیق در مورد میرزا کوچک خان جنگلی که بود

تحقیق در مورد میرزا کوچک خان جنگلی...

پاورپوینت درباره جنبه های قانونی مدارک پزشکی

پاورپوینت درباره جنبه های قانونی...

تحقیق در مورد میوکاردیت

تحقیق در مورد میوکاردیت...

پاورپوینت درباره جنبه های اخلاقی دارو درمانی کودکان

پاورپوینت درباره جنبه...

تحقیق در مورد میزان وعلل نا هنجاریهای اجتماعی دانش اموزان

تحقیق در مورد میزان وعلل نا هنجاریهای...

تحقیق در مورد میزان وعلل نا هنجاریهای اجتماعی دانش اموزان پرخاشگری

تحقیق در مورد میزان وعلل...

پاورپوینت درباره جنبه های قانونی مدارک پزشکی

پاورپوینت درباره جنبه های...

تحقیق در مورد میزان اثر بخشی شیوه های امر به معروف و نهی از منکر

تحقیق در مورد...

پاورپوینت درباره جذام هپاتیت سرطان

پاورپوینت درباره جذام هپاتیت سرطان...

تحقیق در مورد مولاریته 5ص

تحقیق در مورد مولاریته 5ص...

تحقیق در مورد موفقیت مشاوره

تحقیق در مورد...

پاورپوینت درباره جزوه سیستم عصبی

پاورپوینت درباره جزوه سیستم عصبی...

تحقیق در مورد موفقیت 18 ص

تحقیق در مورد موفقیت 18 ص...

تحقیق در مورد موسیقی درمانی

تحقیق در مورد موسیقی درمانی...

پاورپوینت درباره جایگاه دیپلماسی عمومی در دنیای امروز و عرصه بین المللی

پاورپوینت درباره جایگاه دیپلماسی عمومی...

دانلود تحقیق مبدل های حرارتی word

دانلود تحقیق مبدل...

تحقیق در مورد مورچگان

تحقیق در مورد مورچگان...

پاورپوینت درباره جرم وممنتم یک کوانتا نور

پاورپوینت درباره جرم وممنتم یک...

تحقیق درمورد گزارش تحلیلی از بورس دبی
تحقیق درمورد گذر از دامداری سنتی به دامداری صنعتی و نقش آموزش و ترویج
تحقیق درمورد کیسه صفرا 5ص
تحقیق درمورد پیوند کووالانس کئوردینانس
تحقیق درمورد پیوند شیمیایی
مقاله درباره: 13 آبان روز دانش آموز
مقاله درباره: آینه
مقاله درباره: آیت الله سید ابوالقاسم کاشانی
تحقیق: Transfor mer
تحقیق: uml
تحقیق درمورد برنامه های واکسیناسیون گاوهای شیری و گوشتی 10ص
تحقیق درمورد پروژه راه آهن ارزیابی مزایای قطارهای تیلتینگ
تحقیق درباره آرماتور بندی
مقاله درباره: بیت المال در نهج البلاغه
مقاله درباره: آینده خانواده در غرب 5ص

کلمات کلیدی :ازپایzwnj فتادهzwnj سرنگونzwnj خونzwnj باید رفتzwnj فتادهzwnj سرنگونzwnj باید سرنگونzwnj باید رفتzwnj باید رفتzwnj raquo یانzwnj خونzwnj باید ورد اشارهzwnj قرار برایzwnj وسیقیzwnj قائلzwnj گفتنzwnj ندارد کهzwnj وسیقیzwnj بیzwnj ارزشzwnj استzwnj کهzwnj یzwnj کند یzwnj شود فرهنگzwnj اسلایzwnj ههzwnj یzwnj باید رفتzwnj یzwnj بهzwnj کهzwnj اینzwnj استzwnj وسیقیzwnj آنzwnj تدنzwnj
  • ۹۶/۰۹/۰۶
  • حسن حسنی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی