cdaily

  • ۰
  • ۰

شرح حال مولوی 10 ص

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 10

* عنوان مورد بررسی :

* زیر نظر استاد محترم :

جناب آقای دانش پژوه

* محقّق و گردآورنده :

بهمن ن‍‍ژادغفار

202

(زمستان1384 )

نام او به اتفّاق تذکره نویسان محمّد و لقب او جلال الدّین است و همه مورّخان او را بدین نام و لقب شناخته اند و او را جز جلال الدّین به لقب خداوندگار نیز می خوانده اند .

« خطاب لفظ خداوندگار گفته ی بهاء ولد است » و در بعضی از شروح مثنوی هم از وی به مولانا خداوندگار تعبیر می شود و احمد افلاکی در روایتی از بهاء ولد نقل می کند « که خداوندگار من از نسل بزرگ است » و اطلاق خداوندگار با عقیده الوهیت بشر که این دسته از صوفیه معتقدند و سلطنت و حکومت ظاهری و باطنی اقطاب نسبت به مریدان خود در اعتقاد همه ی صوفیان تناسب تمام دارد ، چنانکه نظر به همین عقیده بعضی اقطاب ( بعد از عهد مغول ) به آخر و اوّل اسم خود لفظ شاه اضافه کرده اند .

لقب مولوی که از دیر زمان صفویه و دیگران بدین استاد حقیقت بین اختصاص دارد و در زمان خود و وی و حتی در عرف تذکره نویسان قرن نهم شهرت نداشته است و جز عناوین و لقب های خاص او نیست و ظاهراً این لقب از روی عنوان دیگر یعنی مولانای روم گرفته شده است .

در منشا ت قرن ششم ، القاب را ، به مناسبت ذکر جناب و امثال آن پیش از آنها با یای نسبت استعمال کرده اند . مثل جناب اوحدی فاضلی اجلی و تواند بود که اطلاق مولوی هم از این قبیل بوده و به تدریج بدین صورت یعنی با حذف مو صوف به مولانای روم اختصاص یافته است و موید این احتمال آن است که در نفحات الانس این لقب بذین صورت (خدمت مولوی ) بکرات در طی ترجمه ی حال وا به کار رفته و در عنوان ترجمه ی حال وی ، نه در این کتاب نه در منابع قدیمیتر مانند تاریخ گزیده و مناقب العارفین کلمه ی مولوی نیامده است . لیکن شهرت مولوی به مولوی روم ، مسلّم است و به صراحت از گفته ی حمد الله مستوفی و فحوای اطلاقات تذکره نویسان مستفات می شود و در مناقب العارفین هر کجا لفظ (مولانا) ذکر می شود مراد همراهان جلال الدین محمد است .

احمد افلاکی در عنوان او لفظ ( سر الله الاعظم ) آورده ، ولی در ضمن کتاب به هیچ وجه بدین اشاره نکرده است و در ضمن کتب دیگر هم دیده نمی شود .

مولد مولانا شهر بلخ است و ولادتش در ششم ربیع الاول سنه 604 هجری قمری اتفاق افتاد و علّت شهرت او به رومی و مولانای روم همان طول اقامت وی در شهر قونیه که اقامتگاه بیشتر عمر و مدفن اوست بوده است ، چنانکه خود وی نیز همواره خویش را از مردم خراسان شمرده و اهل شهر خود را دوست می داشته و از یاد آنان فارغ دل نبوده است .

نسبش به گفته ی بعضی ، از جانب پدر به ابوبکر صدیق می پیوندد و این را که مولانا در حقّ فرزند معنوی خود حسام الدّین چلپی گوید ؛ دلیل این عقیده توان گرفت چه مسلم است که صدیق در اصطلاح اهل اسلام لقب ابوبکر است و ذیل آن به صراحت می رساند که نسبت حسام الدین به ابوبکر بالاصاله نیست بلکه از جهت انحلال وجود اوست در شخصیّت و وجود مولوی که مربّی و مرشد او زاده ی ابوبکر صدیق است و صرف نظر از این معنی هیچ فایده ای بر ذکر انتساب اصلی حسام الدین به ارمیه و نسبت او از طریق انهلال و قلب عنصر به شیخ مکرّم یعنی ابوبکر مترتب نمی شود .

پدر مولانا محمد بن حسین خطیبی است که به بهاء الدین ولد معروف شده است و او را سلطان العلماء لقب داده اند و پدر او حسین ابن احمد خطیبی به روایت افلاکی از افاضل روزگار و علّامه زمان بود ، چنان که رضی الدین نیشابوری در محضر وی تلمیذ می کرد و مشهور چنان است که مادر بهاء الدین از خاندان خارزمشاهیان بود ، وی معلوم نیست که به کدامیک از سلاطین آن خاندان انتساب داشت . احمد افلاکی او را دخت علا الدین محمد خوارزمشاه عمّ جلال الدین خوارزمشاه و جامی دختر علاء الدین محمد بن خوارزمشاه و امین احمد راضی وی را دخت علاء الدین محمد عمّ سلطان محمد خوارزمشاه می پندارد و این اقوال مورد اشکال است ، چه آنکه علاء الدین محمد خوارزمشاه پدر جلال الدین است نه عمّ او و سلطان تکش جز علاء الدین محمد پادشاه معروف ( متوفی 617 ) فرزند دیگر به نام و لقب نداشته است و نیز جزو فرزندان ایل ارسلان بن اتسز هیچ کس به لقب و نام علاء الدین محمد شناخته نشده و مسلم است که بهاء الدین ولد در هنگام وفات 85 ساله بود . وفات او به روایت امین رازی در سنه ی 628 واقع شده و بنابراین ولادت او مصادف بوده است با سال 543 و در این تاریخ علاء الدین محمد خوارزمشاه به وجود نیامده و پدر او تکش خوارزمشاه نیز قدم در عالم هستی ننهاده بود .

قطع نظر از آن که وصلت اقوام محمد خوارزمشاه با حسین خطیبی که در تاریخ صوفیان و سایر طبقات نام و نشانی ندارد ، به هیچ روی درست نمی آید و چون جامی و امین احمد رازی در شرح حال به روایت کرامت آمیز دور از حقیقت افلاکی نتوان گرفت ، ولی دولتشاه و مولف آتشکده که با منابع دیگر سروکار داشته اند از نسبت بهاء ولد به خوارزمشاهیان به هیچ وجه سخن نرانده و این قضیه را به سکوت گذرانیده اند . لقب مولوی که از دیر دارد و در زمان خود و وی و حتی در عرف تذکره نویسان قرن نهم شهرت نداشته زمان صفویه و دیگران بدین استاد حقیقت بین اختصاص است و جز عناوین و لقب های خاص او نیست و ظاهراً این









سایر محصولات :
شرح حال مولوی 10 ص

شرح حال مولوی...

طرح توجیهی تولید انزیم پکتین استراز

طرح توجیهی تولید انزیم پکتین...

تحقیق در مورد روشهای نگهداری گوشت بدون خنک سازی 20 ص

تحقیق در مورد روشهای...

شبکه خبری

شبکه خبری...

دانلود پروژه ریاضی بافرمت word

دانلود پروژه ریاضی بافرمت word...

شبیه سازی و پیاده سازی مدار سخت افزار پایه به کمک VHDL 38 ص

شبیه سازی و...

تحقیق در مورد روش نصب پارکت 24 ص

تحقیق در مورد روش نصب پارکت 24...

شبکه های توزیع مویرگی در بازار ایران

شبکه های توزیع مویرگی در بازار...

تحقیق در مورد روش تیتراسیون آمپر سنجی u 504500

تحقیق در مورد...

دانلود پروژه روش تحقیق بافرمت word

دانلود پروژه روش تحقیق بافرمت word...

شاکر

شاکر...

شاهنامه فردوسی 21 ص

شاهنامه فردوسی 21 ص...

تحقیق در مورد روش بودجه بندی شرکت

تحقیق در مورد روش بودجه...

شاهراه

شاهراه...

دانلود پروژه فرزاد 3 بافرمت word

دانلود پروژه فرزاد...

تحقیق در مورد روستانشینی در ایران 28 ص

تحقیق در مورد روستانشینی در ایران 28...

جدیدترین مپ های کلش اف کلنز

جدیدترین مپ های...

تحقیق؛ ویژگی های استاد ومعلم ایده آل و نمونه از دیدگاه قرآن کریم و احادیث

تحقیق؛ ویژگی های استاد...

شاعران ونویسنگان ایرانی 14 ص

شاعران ونویسنگان ایرانی 14...

تحقیق؛ نگاهی به مکاتب شرق‏شناسی در اروپا

تحقیق؛ نگاهی به...

تحقیق در مورد روانشناسی آرامش روانی 9 ص

تحقیق در مورد روانشناسی...

سینما

سینما...

دانلود پروژه ریاضیات و نجوم بافرمت word

دانلود پروژه ریاضیات و نجوم...

تحقیق؛ نگاهی به جایگاه وقف در فرهنگ اسلام

تحقیق؛ نگاهی به جایگاه...

تفسیر بالینی آدمک گودیناف

تفسیر بالینی آدمک...

تحقیق در مورد روانشناسی نوجوانان 13 ص

تحقیق در مورد روانشناسی نوجوانان 13 ص...

تحقیق؛ نگاهى برون‏دینى به معاد و عوالم پس از مرگ

تحقیق؛ نگاهى برون‏دینى به...

سیمرغ زندگی زال 15 ص

سیمرغ زندگی زال ...

تحقیق؛ نماز

تحقیق؛ نماز...

دانلود پروژه عیب یابی موتور های الکتریکی 26ص بافرمت word

دانلود پروژه عیب یابی موتور های الکتریکی...

تحقیق در مورد روانشناسی کار

تحقیق در مورد روانشناسی کار...

سیمان

سیمان...

تحقیق؛ نماز در قرآن وحدیث

تحقیق؛ نماز در قرآن وحدیث...

سیستم های مخابراتی تلفن همراه 25 ص

سیستم های مخابراتی تلفن همراه 25...

تحقیق؛ نماز ، عبادتی بزرگ

تحقیق؛ نماز ، عبادتی...

دانلود پروژه راهبردهای پرورش حس مسئولیت پذیری در نوجوانان بافرمت word

دانلود پروژه راهبردهای پرورش حس مسئولیت پذیری...

تحقیق در مورد روانشناسی رنگها

تحقیق در مورد روانشناسی...

سیستم مدیریتی شهری

سیستم مدیریتی شهری...

تحقیق؛ نقش قرآن در برانداختن تعصبات قبیله ای

تحقیق؛ نقش قرآن...

تحقیق در مورد روانشناسی در حقوق

تحقیق در مورد روانشناسی در حقوق...

سی رایت میلز 175 ص

سی رایت میلز...

تحقیق؛ نقش امام علی‌ع‌ در جنگهای دوران پیامبر 54 ص

تحقیق؛ نقش امام علی‌ع‌ در جنگهای دوران...

دانلود پروژه طراحی فیلتر میان گذر با استفاده از فیلترهای بالاگذر و پایین گذر 14 ص بافرمت word

دانلود پروژه طراحی فیلتر میان گذر با...

سیمای رودکی از زبان اشعارش 13 ص

سیمای رودکی از زبان اشعارش 13...

تحقیق در مورد روانشناسی در تربیت 13 ص

تحقیق در مورد روانشناسی در تربیت 13...

تحقیق؛ نقش اخلاق پیامبر اسلام در زمان خود پیامبر

تحقیق؛ نقش اخلاق...

سیماى یهود در ادب منظوم پارسى 10 ص

سیماى یهود در ادب منظوم پارسى 10...

تحقیق؛ نقش اخلاق و عرفان در نظام سیاسى اسلام

تحقیق؛ نقش اخلاق و...

تحقیق در مورد روابط عمومی زندان

تحقیق در مورد روابط عمومی...

دانلود پروژه کابل 14 بافرمت word

دانلود پروژه کابل 14 بافرمت...

قارچ مزرعه سروش 20 ص
قابلیتهای محتمل تکنیکی نانوتکنولوژی
فیزیولوژی جانوری
فیروزه
فولاد
طرح تولید ماشین آلات خشک کن میوه و سبزیجات
یونیت دندانپزشکی
نیروی برش Trim Force
کمک فنر دو جدارة بی فشار
کارآفرینی پرورش قارچ 21 ص
پرتودهی مواد غذایی (اشعه دادن) 18 ص
خشخاش و تریاک 29ص

کلمات کلیدی :لاء لدین محمد لدین محمد وارزمشاه دین ستاد قیقت لدین محمد لاء لدین محمد وارزمشاه ذکره نویسان لال لدین هاء لدین مولوی وارزمشاه مولانا بوبکر فلاکی داوندگار نویسان لدّین نداشته ختصاص
  • ۹۶/۰۷/۲۸
  • حسن حسنی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی